lördag 13 oktober 2012

Tacos och blodtårta

Hemkommen efter att ha firat min systerdotters 15-årsdag hemma hos systra mi.

Det bjöds på Tacos och som efterrätt blev det "blodtårta" och mormors kakor. Det var ingen riktig blodtårta som ni säkert förstår men eftersom den var kraftigt mörkröd, färgad med karamellfärg, så liknade den blod.
Den heter egentligen "Red velvet" och var en av de smaskigaste tårtorna jag ätit!

Syrran älskar att baka. Och jag älskar att äta. Vi kommer fint överens.
Hon har anammat de kakrecept vår mormor Anna brukade baka efter; drömmar, schackrutor, syltkakor, chokladsnittar, kolakakor och rödrandare.

Så det blev en nostalgi-kak-kväll. Vi härmar mommo ibland, med kärleksfull humor. Hon sa ofta: "Men äääät nu! Ta mer! Du är så mager!" Med omtanke och av vänlighet. Jag minns när man varit där och ätit middag så stod magen i fyra hörn.

Mormor gick bort vid 85 års ålder. Det var hon som var "limmet" i vår släkt. Det var hon som ställde till med kalas och julmiddagar.
Jag bodde hos mommo en del som liten och i min ungdom. Det var hon som kom på mig med att tjuvröka.

När hon hittade ett paket gula blend i min jackficka höll hon hotfullt upp det och sa: "Om du slutar med dessa dumheter så säger jag inget till mamma och pappa!"
Jag slutade inte. Trots det yppade hon inget till mina föräldrar. Deras vetskap om min rökning ordnade jag själv.

Vi hade rätt högt i tak när vi diskuterade, jag och mommo. Vi pratade äldrevård, bemötande, ilskna gubbar och vilken tid jag skulle vara hemma hos henne på kvällen.

Jag minns när jag var unge och hur hon släckte lyset i sovrummet när hon bäddade upp sängen inför natten. På överkastet hade hon en stor, tjock och tung yllefilt och när hon rörde i den så blixtrade det om den.

Hon hade alltid en påse Dr Dryels på nattduksbordet, en skål med polkagrisar i vardagsrummet och hallonisglass i frysen. Jag fick ofta min favvotidning, "Lilla Fridolf".

Jag saknar mommo. Jag kunde prata med henne om det mesta. Det händer att jag fortfarande gör det ibland och jag hoppas att hon hör mig.

Älskar dig mommo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar