tisdag 25 februari 2014

Fru Vår har vaknat tidigt!

Flera plusgrader och strålande sol idag.
Jag tror fru Vår fått fnatt! Vårfåglarna kvittrar och skatorna är extra retsamma. Det är lite tidigt. Hon kanske somnar om och vaknar till ordentligt i mars som sig brukar.

Men egentligen gör det inget. Ljuset och värmen behövs. Energin fylls på. Så värdefullt efter vår långa och mörka vinter. 

Idag har jag skyddsarbetat inom privat personlig assistans och fritidsanläggning, samtalat med medlemmar och skyddsombud. 

Jag har hållit igång Arbetsmiljöverket en smula. 

Vi har pratat om det svåra samtalet. Om konsten att finnas utan att synas. Om kemiska risker och uppföljning av gjorda riskbedömningar. Om hot och våld och rädslan att bli av med jobbet. Vi har pratat om det framgångsrika medarbetarsamtalet. Att bli lyssnad på, att få bekräftelse. Att bli tagen på allvar och att gå till handling. 

Det är så värdefullt med arbetsgivare som ser och förstår nyttan med arbetsmiljöarbete, speciellt det förebyggande.

Under kvällen har jag halkat runt Björkskatan utan broddar vilket inte var så modigt utan snarare dumdristigt. Men jag fick frisk luft och tid för reflektion, det behövde jag.

Nu väntar jag på John Blund och jag ska drömma om gigantiska semlor som jag ska frossa i på fettisdag.

G'natt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar