Enkäten handlar om medlemmarnas arbetssituation.
Av 114,4 årsarbetare svarade 111 personer. Dessa arbetar i 7 hemtjänstgrupper.
96 personer av 111 arbetar delade turer och i stort sett
alla upplever detta som påfrestande i olika grad.
95 % svarar att de arbetar sena kvällar med efterföljande
tidig morgon och i stort sett alla upplever detta som påfrestande i olika grad.
På frågan om de upplever att det finns tid för återhämtning,
t.ex. tillräckligt med sammanhängande ledighet, i schemat svarar 41 % nej.
Hur ofta har då våra medlemmar inom hemtjänsten personalmöten?
57 personer har personalmöten en gång i månaden, 26 personer har personalmöten två gånger i månaden och två personer har personalmöten fyra gånger per år. De övriga har svarat ” två gånger per år”, ”nästan aldrig” och ”personalmöten, vad är det?”.
57 personer har personalmöten en gång i månaden, 26 personer har personalmöten två gånger i månaden och två personer har personalmöten fyra gånger per år. De övriga har svarat ” två gånger per år”, ”nästan aldrig” och ”personalmöten, vad är det?”.
Så kommer nästa fråga: ”Har personalen möjlighet att delta
på personalmötena?”
63 % svarar nej. 63 %!
63 % svarar nej. 63 %!
Och hur kommer det sig? Personalmötena planeras in när
personalen är ledig, de får inte ersättning om de kommer på ledig dag och
vikarier får inte överhuvudtaget delta och andra får jobba så några kan gå på
personalmötena.
Hur ska de anställda kunna vara delaktiga i verksamheten?
Hur ska de kunna påverka?
Hur ska de kunna utveckas?
Grunden i ett bra arbetsmiljöarbete är bl a personalmöten.
Det är i detta forum de anställda ska få information om vad som händer i
verksamheten och få tycka till. Det är i detta forum arbetsmiljöfrågor ska upp,
hur man förebygger ohälsa och arbetsskador. Det är i detta forum de anställda
inom hemtjänsten har tillfälle att få träffa varandra och chefen.
Dessa personer är proffsen som vingklipps. Dessa personer är
de som står de vårdtagande medborgarna närmast. Dessa personer ger omvårdnad,
ger mediciner, är många gånger vårdtagarnas enda kontakt i samhället.
Det är dessa personer, Kommunals medlemmar, som är länken
mellan de anhöriga och vårdtagaren.
Att jobba inom hemtjänsten innebär att jobba mot klockan.
Hämta nycklar, snabbt skaffa sig information om vårdtagarna. Sedan fort iväg, till fots eller med bil. I ur och skur, snö
och kyla eller somrig hetta. Lunchen ska inmundigas. Dokumentation ska göras. Dagar,
kvällar, vardag som helgdag. Året runt.
Då är personalmöten och sammanhängande ledighet jätteviktigt.
Att få vila och att få reflektera över sin situation. Att få berätta hur man
har det och hur man vill ha det.
Det måste bringas ordning och reda för våra medlemmar i
hemtjänsten i Bodens kommun!
Nu vet politiken situationen och som högst ansvarig för
verksamhet och arbetsmiljö hoppas jag verkligen att presentationen av denna
enkät faktiskt ger resultat! Politiken och tjänstemännen har i uppgift att ge näring till verksamheterna!
Vi fortsätter kämpa för våra medlemmars goda arbetsvillkor
och arbetsmiljö!
För blommor växer endast i god jord.
http://www.kuriren.nu/nknyheter/jobbigt-med-delade-turer-i-boden-7688274.aspx
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar