torsdag 18 juli 2013

Grattis Nelson Mandela, 95 år idag.

I dag fyller Nelson Mandela 95 år. Märkt av sjukdom och kampen för demokrati och mot apartheid, firar han sin födelsedag med nära och kära.

Han är en hjälte. Han har i många år kämpat för lika rättigheter mellan svarta och vita i Sydafrika. Lika rösträtt, lika rätt att få gå i skola, lika rätt att få använda gemensamma toaletter. Rätten för att en vit man ska resa sig och ge plats på bussen för en svart man.

Han har suttit fängslad på grund av sin kamp. Tillsammans med sina partikamrater. För demokratin. För ett människors rättigheter.

Han har kämpat för lika rättigheter. Inte att de svarta ska ha det bättre än vita. Inte att de vita ska ha det bättre än svarta. Utan för att alla ska ha lika rättigheter.
http://www.nelsonmandela.se/index.html

Nelson Mandela och hans politiska parti, ANC, har skördat framgångar under årens lopp. Det finns dock fortfarande brister gällande demokrati, hälsa och arbeten i Sydafrika. Landet är hårt drabbat av HIV och AIDS och fattigdom.

Sverige har sedan 1960 gett humanitärt bistånd och i och med att ANC kom till makten och demokratifrågorna gått framåt, ligger fokus på utveckling och långsiktighet.

Våra fackförbund är aktiva i Sydafrika och främst gällande arbetarnas rättigheter via LO och TCO. Bl a Kommunal hjälper arbetarna och stöder dem i kraven gällande arbetsrätt och arbetsmiljö.

Det pågår bl a ett biståndsprojekt för att lantarbetarna ska få tillgång till och använda masker, skyddsskor, handskar och overaller. Tanken är att detta ska ge resultat på lång sikt. Minst 9 % av arbetarna jobbar inom jordbruk i Sydafrika och är, förutom gruvdrift och byggnadsarbeten, de tre farligaste yrken där.
 http://www.sida.se/Svenska/Lander--regioner/Afrika/Sydafrika/Program-och-projekt/Skyddsskor-bereder-mark-for-battre-villkor/


"Under min livstid har jag hängett mig åt denna kamp för det afrikanska folket. Jag har kämpat emot vit dominans, och jag har kämpat mot svart dominans. Jag har hållit fast vid idealet om ett demokratiskt och fritt samhälle i vilket alla kan leva tillsammans i harmoni och med samma möjligheter. Det är ett ideal som jag hoppas att leva för och uppnå. Men om det skulle krävas så är det ett ideal för vilket jag är beredd att dö."

-Nelson Mandela


Låt kampen aldrig sluta där demokrati inte får råda. Låt aldrig eldsjälarnas låga släckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar