måndag 20 januari 2014

Värmande skyddsarbete i 36 minusgrader


I dag har jag färdats 20 mil i ett frostigt, underbart vackert Norrbotten.

Skyddsarbete med Arbetsmiljöverket har stått på agendan och jag har verkligen sett fram emot denna dag.

Det kändes lite osäkert om bilen skulle starta på morgonen då termometern visade -27 grader men den gick troget igång.

Jag är verkligen nöjd efter dagens insatser. De inspektörer från Arbetsmiljöverket som deltog i dagens sittning var mycket professionella. Lyhörda, kompetenta och tydliga.

Efter överenskommelser om det fortsatta arbetsmiljöarbetet reste jag hemåt med en känsla av att förbättringar kommer att ske.

Att moder natur bjöd på ett av de vackrare vykorten efter vägen gjorde inte saken sämre.

Jag kan inte låta bli att reflektera över den moderatledda regeringens mycket dåliga beslut gällande neddragningarna inom Arbetsmiljöverket. För Norrbotten innebär dessa att antalet inspektörer reduceras och att huvudkontoret flyttar till Umeå.

Vi skyddsombud tappar tillgång och närheten till utveckling, snabba insatser, råd och stöd vid bl a arbetsplatsolyckor, allvarliga tillbud och olyckor, åtgärder och skyddsstopp gällande arbetsmiljö.
Detsamma gäller för arbetsgivarna.

Jag gläds åt dagen idag, trots 36 minusgrader utanför arbetsplatsen. Jag kommer att göra vad jag kan för att få upp den goda arbetsmiljön på den politiska agendan igen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar