tisdag 12 augusti 2014

Favorit i repris

Regnet öste ner när jag slog upp mina blå i morse.

Jag satte mig i bilen med vindrutetorkarna hysteriskt vispande. Det pirrade i magen. Det var dags för besiktning av Ferrarin.

Jag kliver in på bilprovningen och anmälde mig på en sån där skärm och var tvungen att gå ut för att se siffrorna på regplåten, hjärnsläppet gjorde sig tillkänna.

Bakom disken står en leende man. "Hej och välkommen" säger han glatt.

Jag hälsar och går fram till honom och öppnar plånboken. "Jaa, nog är du som söt men du behöver inte betala två gånger".
Jag kommer på mig själv. "Ja just det ja. Jag betalade ju via nätet..." Skämdes lite.

"Däremot kan jag ta dina bilnycklar" fortsätter han lika glad.

Oj oj. Nu är det dags. Jag tar en mugg kaffe och letar efter något att läsa. Inga serietidningar! Då får det vara. Jag bestämde mig för att se på när han jobbar med min bil istället.

Han kör in bilen efter en stund. Knackar, vrider, mäter ljusen. Blinkar med halv- och helljus. Blinkers.

Han säger "Du kör inte så mycket va?"
"Ja, för all del, några mil blir det ju" svarar jag och berättar att jag är regionalt skyddsombud.
Vi kommer in på ämnet arbetsmiljö och han berättar att han är huvudskyddsombud.

Bilen går igenom besiktningen utan problem. Knuten i magen är borta.

Jag får en rekommendation att motionera bromsarna och han hälsar mig välkommen nästa år.

Det blev en favorit i repris. Jag älskar fortfarande Svensk Bilprovning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar