onsdag 7 november 2012

Att så frön...

Hemma efter kvällsöppet på Bodenssektionen i Kommunal Norrbotten.

Jag fick ett samtal av en medlem som har nedsatt arbetsförmåga och som jag stöttat gällande arbetsanpassning och rehabilitering.

Han är nyfiken på hur det är att vara fackligt förtroendevald och hur det går till att bli vald. Han vill få kunskap i arbetsmiljöfrågor.

Denna person har under lång tid stridit för sina rättigheter ensam. Han har om och om igen fått förklara för Arbetsförmedling och socialförvaltning över hur hans situation är och vilka förutsättningar han behöver för att fungera.

"Mina vänner trodde inte att jag skulle klara att ta strid en gång till. Men jag har haft stor hjälp av facket. Jag vill också vara med och påverka och göra skillnad! Hur gör man? Hur gör du? Vad är det som gör att du orkar och var får du din kunskap ifrån?" säger han.

Och jag berättar. Jag berättar om hur jag började engagera mig i facket och varför. Jag berättar om hur roligt uppdraget som facklig förtroendevald är och hur tufft det kan vara. Jag berättar om hur många nya bekantskaper man gör sig och hur mycket man lär sig under resans gång. Misstag och framgångar. Och att man faktiskt gör skillnad! Man kan påverka och komma framåt!

Jag hoppas att han inte släpper tråden han börjat spinna på. För facket behöver fler engagerade medlemmar! Som kan berätta för andra som säger att "Facket gör ingenting" och "Facket bryr sig bara om dem som skriker högst" att det inte är så.

Facket behöver medlemmar som vill och är nyfiken på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar