lördag 9 november 2013

Det skrivna ordets makt

I morse skrällde väckarklockan 06.30. Det är lördag och jag ska bege mig till Skellefteå och Medlefors folkhögskola. 

Det är dags för politisk skrivarkurs. LO i Norra Sverige anordnar och håller i utbildningen.

Jag kliver in i utbildningslokalen. Jag ser två bekanta ansikten. De andra har jag aldrig träffat förut. 
Men det spelar ingen roll. 
Atmosfären är behaglig, vänlig och välkomnande. 

Det är människor från olika organisationer som Arbetarnas Bildningsförbund, ledamöter från lokala S-föreningar, Målareförbundet och Kommunal. 

Alla är här av samma anledning. Att lära oss om det skrivna ordets makt. Om opinionsbildning. Om motionsskrivning. Om påverkansmöjligheter.

"Ni är här för att någon, några eller ni själva tycker att ni är bra" säger en av kursledarna. "Och då är det så."

Vi har olika uppdrag, olika kunskap. Men vi vill alla kunna påverka med pennan, det är det som räknas!

Tiden rusar iväg. Plötsligt är det lunch. Utsökt lunch. Medlefors är känd för sin goda mat och det kan bekräftas även idag.

Eftermiddagen rusar iväg lika fort som förmiddagen. 

Middagsmaten med efterrätt slank ned i en farlig hastighet. Kittlade dödsskönt i kistan.

Vi pratar om dagens elitmänniskor. Människorna som aldrig blir sjuka, aldrig blir arbetslösa, aldrig får arbetsskador. Människorna som inte finns. Ungefär som Mollgan, Alfons Åbergs osynliga kompis.

Vi pratar om invandring, om hur osanningar sprids. Om främlingsfientlighet. Om Kristallnatten.

På torget i Skellefteå manifesterades det mot rasism och främlingsfientlighet. Vi lyssnade. Vi tände ljus till minne av de människor som fick sätta livet till under Kristallnatten. 

När ska morden, tortyren och kränkningarna mot människor upphöra helt?

Mina förväntningar under dessa dagar är att jag ska få, och kanske kunna ge, inspiration och att bygga nätverk. Att jag ska få fylla på min verktygslåda.

Nu ska jag försöka sova. Imorgon fortsätter kursandet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar