torsdag 21 november 2013

Nanopartiklar och isocyanater...

I veckan har jag tillsammans med 25 fackliga ombud medverkat i utbildningen "Kemiska hälsorisker" på Runö kursgård i Stockholm.

Med ordet "medverkat" understruket.

Med ett sådant engagemang sällan skådat! Vi har skrattat, vi har pratat allvar, vi har fått gnugga geniknölarna, vi har lyssnat. Vi har stöttat, vi har varit frågvisa och nyfikna. Stackars lärare, nu när jag tänker efter...

Vi har samtalat, grupparbetat och redovisat om kemiska riskbedömningar och handlingsplaner, fördjupningar om lut och kadmium, miljölagar och EU-direktiv, säkerhetsdatablad, isocyanater, personlig skyddsutrustning, nanopartiklar, gränsvärden, farobeteckningar och mycket mer.

Vet du vad din solkräm innehåller? Vilka gifter som stannar i din urdruckna colaflaska som du fyller med vatten? Vet du vad brandröken innehåller? Dina skor? Vet du hur länge det tar för naturen att bryta ned kadmium? Hur länge det tar för kroppen? Vilka ämnen som du får cancer, astma och allergier av? Vilka ämnen som ger frätskador? Vilka ämnen som blir ännu farligare om de blandas?

Jag har lärt mig mycket och fått till mig hur man identifierar kemiska hälsorisker. Jag har fått vetskap om skräckexempel på arbetsplatser där de anställda får lukta sig till innehållet i kemiska behållare som inte har någon innehållsförteckning eller är märkta med dödskallar (som betyder "Starkt toxin" dvs mycket giftigt) och jag har fått vetskap om det goda exemplet där man ständigt arbetar systematiskt och följer upp de kemiska hälsoriskerna.

Vi har pratat om politik och hur viktigt kunskap och samverkan är.


Med tanke på att det har skett och fortfarande sker dödsolyckor på arbetet är dessa utbildningar guld värda. Det är en stor del i det förebyggande skyddsarbetet och arbetsgivare kan tillvarata vår kunskap för att nå målet till nollvisionen gällande dödsolyckor på arbetet. Därmed inte sagt att inte arbetsgivarna ska utbilda sig också.

Jag kan inte låta bli att tänka på hur många som faktiskt kunnat överleva dödsolyckor och alla arbetsplatsolyckor som kunnat förhindrats om kunskap  och ett bra säkerhetsarbete getts och utförts...

Jag har varit på vernissage. Ganska självklart med kulturinslag då jag vistats på en av LOs folkhögskolor.

Jag har lärt mig lite skånska och värmländska. Ganska självklart då alla vädersträck av Sverige deltar.

Fackförbunden IF Metall, Livs, Kommunal, Hotell- och restaurang, Pappers och Handels representerades på utbildningen.

Ett härligt gäng med högt i tak och jag hoppas vi möts igen. Vi har nämligen önskat en fördjupningskurs i ämnet.

Så jag hoppas att så många som möjligt engagerar sig, blir medlemmar i facket och utbildar sig! Än så länge är LOs utbildningar i arbetsmiljö kostnadsfritt.

Kunskap är styrka! Kunskap är överlevnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar