måndag 9 september 2013

"Det är en högtidsdag!"

I dag satt vi några runt bordet och pratade om att gå och rösta. 

Någon föredrog att förtidsrösta medan en annan alltid röstar på själva valdagen i vallokalen.

Någon föredrog poströstning.

"Det är för mig en högtidsdag att gå och rösta. Jag klär till och med upp mig! Det skulle aldrig falla mig in att gå från trädgårdslandet, tvätta händerna och sedan till vallokalen, jag tycker det känns respektlöst!"

Vi resonerade lite om hur det skulle vara om man kunde rösta på liknande sätt som vi kan deklarera. Med personliga koder och e-legitimation. Om det skulle få fler att rösta. 

Det var en spännande dialog! Men jag reflekterar över hur viktigt det är för många att gå och rösta. 

Hur viktigt det är att nyttja sin demokratiska rättighet. Hur viktigt det är att vara med och påverka framtiden med reflektioner av dåtiden i bakfickan. Med känslan av nutiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar