torsdag 19 september 2013

Ödmjukhet, nyfikenhet och vilja

Idag har jag mött en samling härliga människor.

Ni vet den där känslan när välkomnandet och den positiva atmosfären känns redan vid tröskeln, så var det!

Jag har varit på arbetsplatsbesök och träffat personliga assistenter och arbetsgivare. En del har arbetat i många år, någon en kortare tid. De berättar om vad de varit med om och hur de upplevt deras arbete. De berättar om hur det är idag.

Vi pratade om erfarenheter, yrket som personlig assistent, medlemsskapets värde och vad facket, arbetsgivare och medlemmar kan åstadkomma tillsammans.

Det som gör mig så glad är att arbetsgivare och anställda är nyfikna. Nyfikna på hur det ska vara och ödmjuka inför att kanske inte ha full koll. Viljan att komma vidare.

En arbetsgivare och ledare som visar vägen genom att tydligt visa ödmjukhet, nyfikenhet och vilja. En coach.

Det är i dessa möten något händer. Dörrarna till förändring, förbättring och utveckling öppnas. Det är här som fokus ligger på möjligheterna. Hur man uppfyller målen, vägen dit. Lägga upp kartan, ta fram kompassen och ta ut färdriktningen. Se upp för gupp och gropar efter vägen. Känna glädje, meningsfullhet och gemenskap.

"Vad behöver vi ta med oss under resan? Hur utrustar vi oss på bästa sätt?"

Teamwork.

Vi kommer att arbeta vidare med arbetsmiljön. Tillsammans. Med klokhet. Kanske väljer fler anställda att bli medlemmar i Kommunal. För Kommunal behöver dem. För utveckling och förbättring. Nytänk och omtänk. Feedback.

En assistent är medlem sedan tidigare, en bestämde sig på plats. Jag har förhoppningsvis sått frön som sedan gror.

Jag lämnade arbetsplatsen full av inspiration, energi och glädje och jag hoppas att de kände likadant.

Jag ser fram emot nästa möte!


1 kommentar:

  1. Vi på Aktiv omsorg i Piteå känner precis likadant! Lätt att känna inspiration och motivation att fortsätta utvecklas, ett mycket givande besök och en ny dörr öppnades! Lärande och närande, ser fram emot nästa möte.

    SvaraRadera