fredag 20 september 2013

Visst får man älska Svensk Bilprovning!

Så var det gjort. Jag har besiktigat bilen.

Jag gruvade mig lite innan. Ska det bli som sist? Med en besiktningsman som inte hade sin bästa dag, irriterad och frän som använde sig av härskarteknik...

Med darrande ben och på spaning efter min sure besiktningsman (som jag inte fick syn på) satte jag mig vid ett bord i väntan på domen.

Jag greppade min favoritserietidning "Herman Hedning" som låg i tidningsstället bland "Bil och motor" och broschyrer om bilprovning och besiktning.

Så var det min tur.

Laddad med negativ erfarenhet av fjolårets duvning förväntade jag mig samma bemötande. Jag kommer inte ihåg hur många djupa andetag jag tog innan jag skulle inför skranket...

Då möts jag av en jättetrevlig man. Med ett leende säger han: "Hej! Då ska vi se...du har en Volvo..."
Han berättar att han ska testa avgaser, lysen och blinkers. "Självklart får du följa med om du vill!"
Jag tackade nej. "Det där kan du" svarar jag. "Ok, jag kommer att köra in i hallen när jag är klar. Då ska jag gå igenom bilen och du är med under hela processen. Det finns färsk bulla och kaffe, det är bara att fika. Vi fyller 50 år i år så vi bjuder er kunder på lite extra!"

POFF.

Mina farhågor och förutfattade meningar försvann som genom ett trollslag.

De gick igenom Bettan (bilen) utan anmärkningar. Inga anmärkningar. Ingen ombesiktning. Inget körförbud.
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Privat/Kontrollbesiktning/A15356AE73EC9DE3C1257800002515E4

"Du har lite uppåtriktade lysen men vi justerar det åt dig. Det kostar 200:- på verkstad och du kan unna dig lite gott till frdagsmyset" sa den trevlige besiktningsmannen. "I övrigt ser det jättebra ut!"

När allt var klart och jag skulle få det skriftliga utlåtandet, frågar han "Blått eller grönt?"
Genast blir jag misstänksam och kommer på mig själv att jag tänker på Centerpartiet eller Moderaterna...
"Vaddå? Vad menar du?" säger jag som ett fån.

"Blått eller grönt?" frågar han igen. "Grönt" svarar jag.

Han räcker fram en isskrapa. I grönt. Som matchar min jacka.

Jag lämnade bilhallen med ett brett leende på läpparna. Lite så där som när man varit på 1 årskontroll med sonen...

Så omvärderade jag Svensk Bilprovning. Jag är positivt inställd tills nästa år det är dags. Hoppas att jag blir lika nöjd då!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar