tisdag 8 oktober 2013

I folkbildningens boning

Morgonen var frostig och bilrutorna måste skrapas. En riktig höstdag med solsken och lite bit i kinden. Blå himmel, blodröda och gula löv.

Jag åker kollektivt till Sunderby Folkhögskola för att delta på Kommunal Norrbottens konferens för huvudskyddsombud och regionala skyddsombud.

Jag kliver in genom entrén möts av konst som pryder väggarna. Konst som studerande på konstlinjen producerat.
http://www.sunderby.fhsk.se/~sby/sv/conf/

Jag tillsammans med mina kollegor från hela Norrbotten börjar dagen tillsammans med gott kaffe. Jag träffar många kändisar. Några är nya. Jag tänker att dagen kommer att bli bra. Vi är många.

Vi pratar om de försämringar som är på gång inom Arbetsmiljöverket. Ytterligare neddragningar vilket kan innebära färre inspektörer. Många förändringar och försämringar under de senaste tre åren i arbetsmiljölagen och dess föreskrifter. Regeringen fortsätter utarma förutsättningar för en god arbetsmiljö.

Det är en god anledning att vi blir fler skyddsombud och hur viktigt det är med utbildning, råd och stöd.

Vi pratar mycket om skyddsombuden. Hur vi som är huvudskyddsombud har den samordnande rollen. Hur vi ska verka inom Kommunal. Vi pratar värderingar.

Är vi proffsiga? Är vi handlingskraftiga? Är vi närvarande? Tar vi fajten?

Vi har grupparbetar och tiden flyger iväg. Hur kan vi göra bättre? Hur kan vi stötta arbetsgivarna? Hur ska vi stötta skyddsombuden? Vilka är fallgroparna?

Jag känner mig inspirerad och varm i själen. Dagen idag har gett mig mycket och jag är stärkt. Då är det dags att omsätta dagens kompetenshöjning till praktik.

Jag kommer på mig att längta lite till jul. Sunderby Folkhögskola är nämligen känd för sina chokladdoppade marsinpangrisar med annorlunda utsmyckningar...
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/julgrisar-karleksgrisar-och-porrgrisar

Då jobbar vi vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar