måndag 28 oktober 2013

"Älskade barn. Jag kommer aldrig mer hem."

Chockbeskedet når familjen. Ytterligare en dödsolycka har inträffat. Under arbetstid.

Barnet har mist sin förälder, mor och far sin son eller dotter. Partnern har mist sin älskade. Syster har mist sin bror.
De kommer aldrig mer att ses. Aldrig mer få kramas, gråta eller skratta tillsammans. De drabbas av sitt livs kris.


De senaste fyra åren har 185 personer mist sina liv på arbetet. Det är 185 för många. Varför?


Regeringen har kapat resurserna för Arbetsmiljöverket. Arbetsmiljöinspektörerna har blivit färre och fler kommer att få gå. Inspektions- och tillsynstillfällena kommer att bli färre och färre.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7033601

Stödet till företagshälsovård har minskat från 360 miljoner till 30 miljoner.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5659241

Arbetsskadekommissionen har sågat arbetdsskadeförsäkringen.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/arbetsskador-maste-bedomas-mer-rattssakert_7471068.svd

Den tidigare så betydelsefulla forskningen angående arbetslivet har eliminerats.

Vårt rättsäkerhetssystem arbetar så långsamt att åtal inte hinner väckas gällande dödsolyckor på arbetet.

Resurser till utbildning av skyddsombud har minskat.

Det råder stora brister gällande kunskap i arbetsmiljölag, förordning och föreskrifter. Hos myndigheter, beslutsfattare och arbetsgivare.

Folkhälsan har försämrats.


Som svar på frågan om varför regeringen minskat på anslagen till Arbetsmiljöverket svarar de: "Vi kände ett behov av att tydliggöra Arbetsmiljöverkets uppgift. Vi ville anpassa det bättre till ett modernt arbetsliv."

Facken och regeringen har helt uppenbart olika tolkningar på vad som är "ett modernt arbetsliv".

Idag råder hög arbetslöshet. Försämringar i anställningstrygghet, avtalsrörelsen har gått otroligt trögt med strejk och varsel om strejk som följd.
Folkhälsoinstitutets rapport om försämrad folkhälsa är inte så trevlig läsning.
Regeringen bedriver en skattepolitik som innebär mindre pengar till socialförsäkringar och trygghet. Sverige är satt i utlandsskuld. För att den rike ska få det bättre.
Klassklyftor har åter blivit ett begrepp i samhället.
http://www.lo.se/start/pressmeddelanden/lo_kraver_skarpt_arbetsmiljolagstiftning

Money talks.

Jag vill att min son, min bror, min syster, min sambo, mina vänner ska komma hem efter arbetet. Vid god hälsa och vid liv.

Därför kommer jag att göra det jag kan för att påverka arbetsmiljön!
Genom att skriva motioner, genom att göra min röst hörd.
Genom att berätta.
Genom att rösta.
Genom mitt fackliga förtroendemannaskap.
Genom mitt medlemsskap i facket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar