tisdag 16 april 2013

Lite ordtrilleri...

Arbetsgivare och arbetstagare...

Varför heter det så?

Är det inte jag som arbetar som ger av mig? Jag är ju givare, inte tagare!

Som arbetstagare säljer jag mina tjänster till ett företag. Jag utför min proffession och får lön för det. I bästa fall.

I den sämra varianten har inte det företaget jag arbetsr för kollektivavtal. Då riskerar jag att bli utan lön och att konkurrera med mina arbetskamrater.

Då uppstår orättvisa. Då finns ingen demokrati. Jag är inte fri eftersom jag hela tiden måste bevaka mina "revir" på arbetet så ingen annan ska göra intrång för att eventuellt få högre lön än mig.

"Allas lika värde" skulle inte existera...

Jämlikhet? "Klart männen ska ha högre lön än dig som är kvinna! Det vet väl varenda kotte att kärringar har ständig PMS och underpresterar!"

Jag törs inte bli sjuk. Då presterar jag sämre. Det finns inget löneavtal som reglerar hur jag ska lönesättas.

Blir jag sjuk längre än 14 dagar, har jag bara ersättning från Försäkringskassan. Ingen avtalsförsäkring som går in och täcker upp 10% utöver sjukpenningen.

Gud bevare mig om jag skulle bli skadad i eller till- och från arbetet...ingen avtalsförsäkring som ger mig ersättning för bl a karensdagen.

Mina nära och kära får ingen ersättning om jag skulle avlida...

Jag kan inte vara föräldraledig på lika villkor som övriga då jag inget föräldratillägg får.

Nu klev den ena tanken över till annat men de hör ihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar