måndag 8 april 2013

När Norrbotten är som bäst...

Första arbetsdagen efter en veckas ledighet har passerat.

Jag har tillbringat veckan som gått i en stuga utan vatten och el i Tärendö. Utedass. Tystnad. Ca 70 cm tjock is, en halvmeter snö och djupare, stjärnklara nätter, norrsken.Vattenhämtning i Kalixälven, vedeldad bastu, vattenvärmare som vi fyllde med snö, pimpelfiske, skoteråkning, grillat korv, rökt fisk, kokkaffe över öppen eld, lagat mat på murrikkan, stjärnklara nätter, norrsken, strålande sol och en skvätt snöstorm i mycket gott sällskap.

Minus 20 grader under natten och dagtid åkte jackan och ett lager tröja av i solgasset. Livskvalitet! Så fort jag kom fram, slås off-knappen på. All stress i vardagen bara rinner av en. Dagarna går åt till att hugga ved, elda, packa skotern, vara ute och tänka på vad man ska äta till middag.

Tärendöälven är unik. Den är en så kallad bifurkation, vilket innebär att den flyter ihop med en annan älv, Kalixälven. Det finns en till älv i världen som fungerar på liknande sätt, nämligen Casiquiarefloden i Brasilien.

Men så är ju Norrbotten unikt, på många sätt och vis!

Väl hemma med brasdoftande kläder och ett rätt rödbrunbränt ansikte, infaller sig nöjdheten helt.

Så idag, hemkommen efter arbetet, får jag veta att en mycket god vän till mig har vunnit över Försäkringskassan. Jag är så glad för hennes skull! Jag vet hur tufft det varit och hur hon kämpat med allt vad begränsad inkomst, sjukdom och kontakt med myndigheter innebär.

Ryser i hela kroppen...ännu en strid vunnen med hjälp av facket!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar