tisdag 14 maj 2013

Är du riktigt frisk?!

Idag var det final i arbetsmiljöutbildningen SAM-BAM (Systematiskt arbetsmiljöarbete- Bättre arbetsmiljö) min arbetgivare Bodens kommun handlett.

Vi har pratat om bl a hälsa- och friskfaktorer i arbetet. Hur vi påverkas av stress. Hur vi är varandras arbetsmiljö. Hur dyrt det är att ha människor sjukskrivna.

Vi kan må bra fast vi är sjuka, vi kan må dåligt fast vi är friska.

Delaktighet, påverkansmöjlighet, feedback, bra arbetstider, närvarande chef, rätt insatser gällande arbetsanpassning och rehabilitering i god tid, möjlighet till utbildning och kompetensutveckling, friskvårdstimme, god kommunikation, balans mellan krav och förutsättmimgar att nå dem, balans mellan arbete, fritid och socialt liv,  ja, listan kan göras lång.

Maggan och Thomas från personalkontoret höll i utbildningen och vi var en bra mix av människor i vår klass.

Grupparbeten, hemläxor och tävling. Många skratt och allvar däremellan.

Vi samtalade om vikten att ta hand om oss själva. Sund kost, träning och avslappning.

"Den tid man inte ägnar sig till att hålla sig frisk, ägnar man sig till att bli sjuk" uttryckte sig en klok människa.

Ett bra tips som jag fått, går ut på att tänka på tre positiva saker jag uppnått när jag lägger mig för att sova för natten.
Det kan alla plocka fram. Bort med Jante och lyft fram dig själv! Dra i den där tråden som löper genom kroppen och sträck på dig!

Unna dig det och lev längre, lev lyckligare! Då blir du riktigt frisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar