måndag 27 maj 2013

Nu blommar häggen!

Det är den 27 maj idag. 20 plusgrader ute och klockan är snart 21.00.

Häggen blommar. Det är lite tidigt faktiskt...men det gör absolut ingenting! Här i Luleå och i kustlandet har vi haft strålande sommarväder.

Det är ett evinnerligt hostande, snörvlande och nysande runt om då folk är förkylda och pollenallergiker.

Sommaren kommer med rekordfart då den väl sätter i gång, naturen fullkomligen exploderar!

Jag har ätit färska svenska jordgubbar för första gången idag. Hittade dem på Konsumbutiken här där jag bor. Svindyra. Sådana inköp sker inte ofta kan jag tala om!

Solen och värmen gör också att folket blir lite trött...men det är helt okej. Beror nog på sol- och värmechocken.
Det är ju även en massa saker som ska göras. Husen ska målas om, växter ska planteras, båtar sätts i vatten. Norrlänningarnas längtan efter sol och värme är stillad...


Det är dock inte alla som får semester och ledigt när sommaren kommer. Det är dags för ungdomarna att sommarjobba.

Det är nu som illvilliga arbetsgivare luras med låga löner och usla arbetsförhållanden. Inga anställningsbevis: "Du har ju mitt ord! Passar det inte kan du gå!".

Alltför många hör detta och tror på det. För de vill ju ha arbete och lön. Ofta första arbetet och första lönen.

Det är nu som facken träffar semestervikarier och feriearbetare.

"Första gången var det intensivt och svettigt".

LO informerar om vad man ska tänka på när det gäller sommarjobbet. De åker på turné i Sverige på något som kallas "Facket på sommarjobbet". Arbetsplatser besöks och ungdomar informeras om vad som är viktigt.
http://ung.lo.se/


Det är helt ok att ringa LOs hjälptelefon om det är så att man har frågor kring sommarjobbet: 020-560 056.


Nu ska jag gå ut och dofta på blommor och blader, jag tror jag får spader!

2 kommentarer:

  1. Men zara du får så gärna komma och fixa med vårt hus också i sommar. Lite färg.... lite spikande... ;-) ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag kommer! Säg bara till när :)!

      Radera