tisdag 28 maj 2013

Vill du ha en busschaufför med ett glatt humör?

"Självklart", svarar du säkert.

Men hur mår din chaffis egentligen?

Är han/hon timanställd eller tillsvidareanställd?
Har denne en provanställning trots många år i yrket?
Vet du som passagerare hur många timmars sammanhängande sömn din chaufför fått i natt och den senaste veckan?
Hur många timmar i sträck denne har jobbat?
Kanske är det ett nytt företag som kör linjen nästa vecka?

I dag har Kommunal lämnat varsel om stridsåtgärder till arbetagivarna Kommunala Företagens Samorganisation, KFS, och Bussarbetsgivarna, BuA. Varslet omfattas av strejk, övertidsblockad och nyanställningsblockad och träder i kraft den 13 juni.

Det är bl a buss- och spårvagnsförare, servicepersonal och teknisk personal som omfattas.
http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Avtalsrorelse/Avtalsnyheter/Kommunal-kraver-battre-arbetstider-och-anstallningstrygghet-i-trafikbranschen/

De viktigaste frågorna är lön, arbetstider och anställningstrygghet.

I dag har de 13 timmars arbetsdag, delade turer och är ständigt utsatta för upphandling. De tidtabeller som de kör efter är mycket pressade, ofta minutiöst. De riskerar att bli försenade om de nyser vid fel tillfälle...

De är utsatta för hot och våld eftersom de hanterar kontanter och blir utsatta för stenkasting, otrevligt bemötande och det händer att de blir beskjutna.
Olyckor inträffar på vägarna.
Alla har inte lycklig utgång...

Det är din busschaufför som kör året runt, i ur och skur.
De sitter och skumpar på guppiga och kurviga vägar.
Det är din chaufför som bedömer om berusade och påverkade resenärer får åka med eller ej, även för din trevnads skull.
Det är din busschaufför som måste ha fullt fokus och full koncentration på övriga trafiken, med trafikanter, fotgängare, cyklister, barn, skateboardåkare och djur som vistas längsvägarna och i tätorter.
Det är din chaufför som väcker dig då du somnat i bussen och det är dags att kliva av.
Det är din chaufför som skjutsar dina barn till skolan och de har oftast full koll på vad de heter, var de bor och hur deras dag varit.
De gånger deras resenärer inte är med, är de saknade. Det får du höra nästa gång du åker buss.

Det är bussförarna som ler mot dig och säger "God morgon" när du är trött, sur och grinig tidiga morgnar.
Det är bussförarna som ser till att du har en dagstidning att bläddra i under resans gång.
Det är bussvärdarna som servar dig under längre resor och ser till att du har det bra. De svarar på dina frågor om vilken buss som går var och när.
De tar sig fram trots trånga utrymmen och dåligt väglag, under tidspress.
De gör mycket, mycket mer...
De är proffessionella yrkesförare. Med yrkesförarbevis. Serviceminded. Tålmodiga.


Vilka krav ställer då fackförbundet Kommunal för de medlemmar som arbetar inom branschen? Jo:

  • Kommunal kräver löneökningar med minst 1740 kronor på 36 månader och heltidsanställd.
  • Kommunal kräver att det införs lägsta löner för olika personalkategorier i avtalet.
  • Kommunal kräver att vid trafikupphandlingar och entreprenörsbyten ska all personal övertas av den nya entreprenören eller underentreprenörer.
  • Kommunal yrkar minst 11 timmars dygnsvila för alla.
  • Kommunal yrkar att avtalets regel om minsta rasttid om 30 minuter ändras till 45 minuter.
  • Kommunal yrkar att tid innan utlägg av pauser ska beräknas på arbetstid.
Så visst är Kommunals medlemmar värd detta! Minst!

Jag gillar att åka buss. Det är miljövänligt och billigt. Man träffar så många trevliga människor.
Klart att jag vill ha en glad busschaufför, med trygg anställning, bra lön och en bra arbetsmiljö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar