onsdag 29 maj 2013

I nöjdhetens rum

Dagen har varit bra.

Jag har träffat privatanställda personliga assistenter. Det är alltid lite pirrigt och förväntansfullt innan man ska möta ett antal anställda.

Vilka förväntningar har de? Vilken erfarenhet från facket, är de bra eller mindre bra? Vad vill de veta?

Min plan på förberedelse var att ta med mig så mycket fakta som möjligt. Kollektivavtal, medlemsavgifter, försäkringar, arbetsmiljölagen, checklistor, information om pension, info om avtalsrörelsen och lite till lastades upp på bordet som jag skulle packa ned i väskor.

Det blev inte som jag tänkte. Man behöver inte så mycket papper. Det viktigaste är att lyssna in först. Vilka frågor som är viktiga här och nu. Vad vi kan göra tillsammans. Möjligheterna. Trygghet i grupperna. Vad som är arbetsmiljö.

Två möten som kändes som högsta vinsten. Våga bjuda på dig själv och var naturlig! Öppna dina sinnen och slappna av! Pirrigheten försvann i ett nafs.

Jag fick användning för inträdesblanketter och checklistor. Och mina och de anställdas erfarenheter. Vi pratade om hur de upplever sitt arbete. Hur samverkan fungerar. Utvecklingsmöjligheter. Vilken nytta har man av facket, vad som ingår förutom försäkringar. Påverkansmöjligheter.

Dessa assistenter fick träffa mig på betald arbetstid. Ett stort tack till arbetsgivaren, det betyder mycket! Med denna gest, talar de om att de tycker att facket är en samarbetspartner och de vill sina anställda väl. Det är en jättebra förutsättning för att kunna göra något bra.

Någon hade varit med i facket tidigare men sagt upp medlemskapet. Jag undrade varför. Missnöjd. Då får vi göra om och göra rätt.

Några var inte med i Kommunal. En skrev in sig på plats, andra vill avvakta. Jag kommer att höra av mig till dem snart. Det får mogna en stund, fröet måste få gro till sig en stund.

Vi pratade om betydelsen om att vara förtroendevald på arbetsplatsen. Om att kunna föra sina medlemars talan i direkt dialog med arbetsgivaren.

Ombud som vet vad de talar om, bristerna, åtgärderna och möjligheterna. Nära och snabbt. Proffessionellt.

Så positivt det blev!

Två medlemmar var intresserade att bli ombud. Nomineringar kommer snart till sektionsstyrelsen för beslut.

Jag har avslutat min arbetsdag i nöjdhetens rum. Även om det fanns missnöjda fd medlemmar men det gör att vi får lägga manken till att förbättra förtroendet.

Att det varit högsommarvärme här uppe i norr gjorde dagen inte sämre precis!

I morgon är en ny dag. Då ska jag på arbetsplatsbesök och boka in nya sådana. Göra uppföljningar av tidigare arbete.

Hoppas jag får känna mig nöjd även i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar