måndag 6 maj 2013

"Nyfiket" på...

Vårsolen har bjudit på sig själv idag efter den norrlänska kusten, till och med jag var tvungen att slänga av mig jackan!

Ett möte som skulle vara i tre timmar, blev fem timmar. Riskbedömningar och en massa frågor om Kommunal och en hel del kritik.

Kritik av en före detta medlem som var missnöjd med oss och kände att Kommunal inte var lyhörda och stod upp för vad medlemmarna på dennes arbetsplats tyckte.

Detta var värdefullt att ta till mig och kan än en gång konstatera hur otroligt viktigt det är att ständigt hålla levande om varför och för vems skull jag är fackligt förtroendevald. För medlemmarna och blivande, samhällsfrågor och arbetsvillkor, trygghet och utveckling.

Det känns bra att kunna berätta om den positiva utvecklingen av LO och Kommunal de senaste 15 åren, hur vi arbetar för alla medlemmars lika värde, oavsett vem som är arbetsgivare, kommun, landsting eller inom den privata sektorn.

Medlemsskapets värde har under resans gång ändrat kurs. Det handlar inte bara om försäkringarna som ingår utan om att facket finns för mig genom arbetslivet, som arbetslös, som sjukskriven, som förälder. För bra arbetsvillkor och en god arbetsmiljö, påverkansmöjlighet och kravställning på medlemmarnas villkor.

Vi åt gemensam lunch på "Nyfiket", laxpaj stod på menyn och det smakade smaskens. Jag åkte hemåt med en ny medlem och ett skyddsombud i bagaget från detta arbetsplatsbesök. Jag vill absolut träffa detta härliga gäng fler gånger och jag tror nog inte det dröjer så länge till det är dags!

En skyddsrond inom privat hemtjänst fick avsluta arbetsdagen och handlingsplan upprättades. God dialog och även här ett arbetsplats- och skyddsombud!

En jättebra måndag och jag har fyllt på min kunskaps- och erfarenhetsbank. Det är bra att få vara "nyfiket" på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar