lördag 15 december 2012

Vem, om inte du och jag?

Vem ska stävja rasism, mobbing och utanförskap?  Vems är ansvaret att kunna skilja på rätt och fel? Barnens väl?
Vi kan säga: "Det är samhällets sak!" Men vem är samhället? Det är bland annat du och jag!

Om du ser eller hör något rasistiskt eller att någon blir kränkt, säger du till då? Har du modet och viljan? Törs du säga till? När du ser varningssignalerna, slår du larm?

Om du hör något i kön på Konsum eller på jobbet, på förskolan, i skolan eller på Facebook, har du nog med skinn på näsan att ifrågasätta?

Jag vill inte ge främlingsfientliga organisationer näring och föda deras argumentation för ett Sverige som de vill ha det. Jag vill inte föda mobbare och de som tycker sig ha rätt att kränka andra människor. Jag gillar olika och står för allas lika värde, vi behövs oavsett bakgrund och ryggsäck.

Jag hoppas jag uppfostrat min son till detsamma och att han rakryggad orkar stå emot när det bränner, när människor runt honom uttrycker sig rasistiskt och skyller arbetslöshet och bostadsbrist på utlänningar, invandrare och de som inte uppfyller samhällskriterierna för att vara närande utan hamnar i facket "tärande".

Jag hoppas att vi kan vara sakliga och lägga fram fakta där debatten uppstår, att vi håller fokus på vad som är rätt och fel utifrån våra värderingar.

Jag tror på människors mod och hoppas vi kan se ovanför "förbud" mot pepparkaksgubbar och vissa inslag i Kalle Anka på Julafton där vi ger näring åt makter som inte förtjänar dessa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar