onsdag 12 december 2012

Bokslut år 2012

Så reflekterar jag över det gågna året som jag brukar när nyåret närmar sig.
Detta år har varit väldigt händelserikt för min del.

Mitt uppdrag som inspiratör för lyssnare i LOs projekt Stora resan samt bloggare på hemsidan, tog sin ände i samband med LO kongressen i slutet på maj.
Med stående ovationer blev vi 15 inspiratörer avtackade av kongressdeltagare samt Vanja Lundby Wedin (fd ordförande för LO) och denna resa har varit oförglömlig.
Drygt 86 600 samtal utfördes totalt med människor, unga som gamla, om vad de tycker om facket, vilka frågor som ligger dem närmast om hjärtat och hur de vill att facket ska verka i framtiden. Ett av de roligaste och mest lärorika uppdrag jag haft! Jag har träffat och lärt känna en massa härliga människor och fått till mig massor av kloka synpunkter!

Sommaren och semestern tillbringade jag till största delen på bönpallen då jag under tre veckors tid reste 700 mil genom Europa med min sambo och ett till par på hoj.
Genom Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Ungern, Tjeckien, Kroatien, Slovenien, Italien, Österrike, Tyskland, Danmark och Sverige styrde kosan. Och upplevelserna var många.
Jag fick bl a se dödsolyckor efter vägen i Tyskland, förintelselägret Auschwitz som berörde mig otroligt, oförglömlig resa genom bergen med underbara landskap av solrosor och 40 graders hetta i Kroatien, svindlande utsikt och minusgrader i Alperna, prostitution av unga flickor och motorhaveri i samhällen man helst inte går ut i när mörkret faller i Östländerna, historia och astronomiska klockan samt klosteröl i Prag och sova på en underbar prästgård i Danmark. Helt underbar mat förutom första stoppet efter att ha bränt igenom Finland dag ett, då det blev en påse chips och jordnötter med mineralvatten som inmundigades i en loppstuga som det var 30 graders värme i samt i sällskap med nästan alla Finlands mygg och knott.
Packningen rymdes i 3 packväskor på hojen och fungerade ypperligt, det fanns dock inget utrymme till att ta med sig något från shopping...

Fullt upp med att strukturera upp och bygga nätverk samt jobba på i mitt uppdrag som regionalt skyddsombud inom vård och omsorg, personlig assistans, hemtjänst och behandlingshem. Nya människor, nya ärenden, framgångar och mindre framgångar. Nya förtroendevalda ombud och nya medlemmar.

Människor har blivit arbetslösa och illa behandlade. Politiska beslut och rapporter om negativa konsekvenser pga dessa har diskuterats, Jag har varit arg och ledsen. Jag har varit snäll och jag har varit obekväm. Framgångar i arbetsmiljöarbete, högre engagemang hos våra medlemmar och förtroendevalda på arbetsplatserna trots allt!

I början på året deltog jag på "Folkhälsostämman" och till min förvåning var jag den enda som representerade facket. Det var en hel del föreläsningar och en av dem handlade om hur ekonomin påverkar människors hälsa. Som ni förstår så är det rätt mycket! Att inte ha ekonomisk trygghet är bland det mest hälsovådliga som finns i vårt samhälle, då står närhet till grönområde flera pinnhål ner på stegen! Folkhälsa är ett ämne kommer jag att klösa tag i under 2013!

Vi har dragit igång After fack på min sektion och detta har sannerligen blivit en hit så långt! Sist kom det nästan 38 deltagare! After fack innebär att vi äter lite gott till en liten summa pengar (20:-) och har olika teman som deltagarna önskar. Vi på sektionen fixar maten och ser till att deltagarna har det så bra som möjligt och att personer de vill träffa, t e x politiker, får en inbjudan.
Idéen om After fack kommer från en kokerska som är medlem i Kommunal.
"Kan vi inte göra något roligt någon gång, typ After work, fast vi kan väl kalla det After fack?" sa hon när jag var och hälsade på arbetsplatsen.
Och visst kunde vi göra det!

För att sammanfatta året så har det varit tufft, lärorikt, roligt och frustrerande och himla roligt! Det lönar sig att lyssna, att vara envis, att se och uppleva elände tillika glädje. Det för nämligen alltid med sig något gott bara man fångar upp saker som händer och engagerade människor!

Så jag är rätt nöjd med året! I morgon är det Lucia och öppet hus på min sektion i Boden. Har ni vägarna förbi så är ni hjärtligt välkomna till Kommunal i Boden på Kungsgatan 32!
Peace and love!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar