torsdag 21 februari 2013

Harmoni och trivsel bland personliga assistenter

I dag blev det en 15-mila tripp i regn och snöblandat regn. Vägen var präktigt halkig stundtals.

Men jag kan säga att målet var värd resan! Jag har träffat privatanställda personliga assistenter och deras arbetsgivare.

Jag möttes av doften av nykokt kaffe och slog mig ned i personalrummet. Tårta på bordet och samtal med arbetsgivarna i väntan på de anställda.

Det är viktigt att checka av vad arbetsgivare har för behov gällande utbildning i arbetsmiljö, så jag ställde frågan.

Att få utbildning gemensamt med skyddsombuden på arbetsplatsen är en klar fördel. Man får samsyn över hur arbetsmiljön ser ut, vilka behov som finns och vad man kan göra för att säkerställa så ohälsa och skador inte uppstår utifrån deras situation.

Det fanns en tydlig önskan om detta.

Personalen trivs, arbetstider är bra anpassade efter bl a föräldraskap och hälsa hos de anställda. De är sällan sjukskrivna och har låg personalomsättning.

Visst finns det frågor att reda i, det finns det oftast alltid men de vill ha dialog och utvecklas.

"Vi har som målsättning att bli årets bästa arbetsplats år 2013" sade en medlem. Sådana mål värmer i hjärtat!

Vi pratade om försäkringar, både avtals- och medlemsförsäkringar och medlemsutbildningar. Dialog om förberedelse inför kommande skyddsrond skedde.

Arbetsplatsen har nu 100%-ig organisationsanslutning i facket Kommunal!

"Vilka förväntningar har ni på facket" frågade jag och fick till svar att vi kunde visa oss mer på arbetsplatsen. "Ring så spelar vi" svarade jag.

Besöket varade i ca två och en halv timme och vi hade kunnat fortsätta längre om inte annat kommit i vägen.

Så det lär nog inte dröja alltför länge innan jag dyker upp där igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar