fredag 8 februari 2013

Underbara, älskade bröst!

De är små, de är stora.
De är långa, yppiga, utåtriktande, nedåtriktade eller skelögda.

Men de har en sak gemensamt; de skänker glädje, ger tröst och de är mobila matpaket.
De är härliga att beröra, att bli berörda, är vackra att se på.

Jag har varit på mammografi. Då jag fyllt 40 år, blir jag kallad vartannat år för undersökning. Det kostar 200:- varje gång och det är inget att tala om med tanke på nyttan den medför.

Så kliver jag in i väntrummet på vårdcentralen. Där sitter 5 kvinnor och väntar på att få brösten ihopklämda i röntgenapparaten. Efter ett tag kliver en karl in och säger: "Har jag kommit till pappografin?". Ett fniss uppstår. Han var en av de väntande kvinnornas make.

Då det väl blir min tur, får jag svara på frågor. "Har du opererat brösten? Har  du hjärtproblem eller är du hjärtsjuk? Har du några bekymmer med dina bröst?"

Jag betalar och blir hänvisad till omklädningsutrymmet där jag blir uppmanad att klä av mig och vänta. Sedan är det min tur. Jag blir väl bemött av kvinnor som ser och undersöker bröst varje dag. Klämmer, känner, frågar, lägger dem i mangeln (röntgenapparaten).

Magarna vill gärna ta plats och bli fotograferade dem med och det är lite knixigt att få tutten på plats men vi lyckas till slut efter skratt och handledning.

Det hela är över efter några minuter.

"Tack ska du ha, vi skickar svaret hem till dig."

Varje dag insjuknar mellan 15 och 20 kvinnor i bröstcancer. Chansen att bli botad har ökat de senaste årtiondena. De regelbundna undersökningarna hjälper till att upptäcka bröstcancer i god tid.
http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Brostcancer/

Det forskas om bröstcancer och Sunderby sjukhus är delaktiga i ett internationellt forskningsprojekt som går ut på att studera hur bröstvävnadens celler förändras vid graviditet och amning och ger ett skydd mot bröstcancer.
http://www.nll.se/sv/Halsa-och-sjukvard/Kliniker-mottagningar/BFM-test/Mammografi/Nyhetsarkiv-Mammografi/Pagaende-forskning-inom-mammografi/

Mannen som klev in i väntrummet och skämtsamt frågade efter pappografi, väcker dock tankar. Män drabbas av prostata- och testikelcancer. År 2010 ställdes närmare 10 000 diagnoser av prostatacancer och 300 män drabbas av testikelcancer varje år. Prognosen vid testikelcancer är god och ca 95% botas. Chansen att bli botad är god även vid prostatacancer. Det gäller att den upptäcks i tid.
http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Prostatacancer/
http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Testikelcancer/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar