fredag 30 augusti 2013

70 mil tur och retur

Jag packade väskan med det nödvändigaste inför min tripp till Kiruna. Jag hade bokat in arbetsplatsbesök och bjudit in till branschmöte för privatanställda personliga assistenter.

Det var lugn trafik på väg upp. Man hinner tänka igenom mycket då man kör långa sträckor.
Att landskapet är otroligt vackert gör inte saken sämre.

Hösten börjar närma sig. I Luleå trillar gula löv från träden och när jag passerade Polcirkeln blev det höst på riktigt.

Gula, oranga och röda löv. Solsken. Lite småkyligt. Jag hade packat ned strumpor men kom på att jag glömt mina promenadskor...

Inga renar eller älgar efter vägarna vad jag kunde se, jo förresten, en liten renfamilj klev över vägen på väg hem.

Väl framme i Kiruna rustades det för marknad. Knallarna knixade och trixade för att parkera bilar och slå upp marknadsstånden inför dagen idag som var premiärdag.

Checkade in på hotellet och beundrade utsikten mot gruvan, fjällen och vattnen. Kiruna är otroligt vackert.

Mail, dokumentation och telefonsamtal i väntan på branschmötet.

Knatar till sektionen och träffar Tord och Katarina. Det kommer in folk och skriver in sig som medlemmar. Det dricks kaffe och pratas om allt möjligt. Det är trevlig atmosfär.

Branschmöte. Vi pratar politik, om Kommunals omorganisation för att privatanställda till större del ska få ta del av medlemsskapets värde. Vi pratar utbildningar, löner, kompetenshöjning. Vi pratar avtalsförsäkringar och vikten av att göra arbetsskadeanmälningar. Vi pratar de goda exemplen, det goda ledarskapet och den goda arbetsmiljön. Jag får till mig frågor och synpunkter som Kommunal ska jobba vidare med.

Vi pratar om den rådande bostads- och arbetskraftbristen här i Kiruna.

Klockan hinner bli drygt halv åtta på kvällen när vi avslutar mötet.

Jag har lite svårt att somna. Många tankar efter kvällens möte och det är varmt i rummet.

Klockan ringde 06.00 i morse. Dusch och frukost.

I stan har ännu mer knallar anlänt och det svärs, skrattas och tältdukar spänns upp.

Jag knatar iväg på arbetsplatsbesök. Det blir ett bra möte. Jag får träffa en medlem som är jättenöjd med sin arbetsplats och arbetsmiljö. Chefen är engagerad och sätter arbetsmiljön i främsta rummet.

Vi prarar om fördelen och tryggheten med kollektivavtal och avtalsförsäkringar. Vi pratar pension och hur vi kan hjälpa varandra.

Vi dricker en kopp gott kaffe. Skratt och skoj. Allvar. Möjligheter och fallgropar.

Vi pratar skyddsrond och årshjul. Hur överskådligt och tydligt arbetsmiljöarbetet blir om man gör en långsiktig planering. Det är kostnadseffektivt och det hjälper till att prioritera rätt. Personalen ska vara med.

Jag sår ett frö. De har inget arbetsplats-och skyddsombud på arbetsplatsen. Medlemmen fick i uppgift att ta med sig frågan till sina arbetskamrater. Även att kolla om det finns några som inte är anslutna till Kommunal ännu.

Det känns gott i hjärtat när vi sagt "hejdå". Vi kommer att träffas igen. Kanske är alla anslutna till Kommunal och kanske har de ett arbetsplats- och skyddsombud.

Jag packar bilen och går till sektionen för att tacka för mig. Nu är det riktigt med folk på marknaden. Jag kan inte motstå så jag köper Kangoskakor och mjukkaka, hembakade.

Jag börjar resan hemåt genom ett vakert Kiruna i höstskrud och är tacksam för att jag får möjligheten och förmånen att få resa runt i Norrbotten och jobba med fackliga frågor och arbetsmiljö.

Jag kommer snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar