torsdag 8 augusti 2013

"Jag ångrar att jag inte är med i Kommunal" säger Erik.

Erik Sharma, 36 år, arbetar som personlig assistent i Boden och har ledsnat på dåliga arbetstider, slit och otrygg anställning.

Han ångrar att han inte är medlem i Kommunal då har behöver råd och stöd gällande arbetstiderna.

Jag kan inte annat än hålla med. Det är en fördel för arbetsgivare att teckna kollektivavtal med facken. Vi finns till för medlemmarna och vi samverkar med arbetsgivarna, allt för att verka för nöjdhet och utveckling för verksamheten.

Mår våra medlemmar bra, mår kunderna bra. Är kunderna nöjda, är anhöriga nöjda. Då fortsätter anställda arbeta för arbetsgivaren och kunderna stannar kvar hos assistansanordnaren. Ingen personal, ingen verksamhet.

Enkel matematik!

Personliga asistenter har en unik arbetssituation. De jobbar ofta ensamma och i en annan människas hem. I familjer. De ska inte synas.

Trånga utrymmen, obekväm arbetstid. Utsatta för hot och våld.

Personliga assistenter har en enorm kompetens och kunskap. De är tusenkonstnärer och uppfinningsrika. De arbetar efter "gummibandsprincipen" dvs de anpassar sig efter kunden och dess familj. Olika behov, ibland från en dag till en annan, ska tillgodoses. Pedagogiskt arbetssätt. Uppmuntra, stötta, handleda. Krama, trösta. Vara tydliga och konsekventa. På resa med kunden/brukaren, köra bil. Handla mat, sköta bankärenden. Barn, vuxna, äldre.

Beundransvärt!

Det är en förtroendeanställning och de kommer ofta nära sina brukare/kunder.

Därför är det så viktigt att vara lyhörd efter signaler från assistenterna när något går fel. Det är människor de arbetar med. Människor som arbetar med människor.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7785054

I dag har jag skrivit förslag på motioner. Det jag fått ur mig hittills är att få till stånd lagändringar gällande trygghet för personliga assistenter som stärkt arbetsmiljölag och lag om anställningsskydd där uppsägning inte ska vara alternativet vid arbetsmiljöproblem och att biståndsbedömningen tar hänsyn gällande t e x dubbelbemanning, det kräver mer assistenter.

Det kan jag göra för att jag är medlem i Kommunal. Facklig/politisk samverkan.

Det finns många goda exempel inom personlig assistans. Det som börjar med ett bekymmer slutar i framgång då det råder ett gott samarbetsklimat mellan fack, arbetsgivare, kunder och medlemmar. Om man har fokus på målet, att det ska bli bra.
Utveckling och förbättring.
God arbetsmiljö och hälsa.
Hänsyn och respekt.
Lagar och avtal.
Bra politiska beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar