torsdag 1 augusti 2013

Clowner utan gränser...

För ett par dagar sedan lyssnade jag på radio i bilen. Jag hörde en intervju med en man som heter P. Nalle Laanela som berättade om den organisation han är engagerad i, Clowner utan gränser.

Ju mer jag lyssnade, ju mer berörd blev jag.


"Clowner utan Gränser påminner barn i flyktingläger, ungdomsfängelser och andra utsatta miljöer om att de är vanliga människor och att det finns andra utanför som ser dem. Att möta barn i lust, lek och glädje är vårt uppdrag. När det fungerar som bäst skapas hopp, mänsklighet och livsvilja."

Han berättar att de vill ge dessa människor, främst barn, skratt, glädje och hopp. Att visa att det finns en värld utanför flyktinglägren. Att det finns hopp om en gott liv.

De skickar clowner och artister till barn och samhällen drabbade av krig, konflikt och andra kriser runtom i världen. De använder humor och lek för att upprätthålla människovärdet och som ett sätt att ge barn och vuxna möjlighet att utvecklas. I Sverige ökar de kunskapen om och engagemanget för människor som befinner sig i utsatta situationer runt om i världen.

Clowner utan gränser har ett projekt tillsammans med Hand i hand och Postkodslotteriet som heter "Mammaekvationen."

Detta projekt går ut på att stärka 7 500 mödrar i Kenya, deras självkänsla, ekonomi, utbildning, hälsa och delaktighet. Det i sin tur gynnar deras barn och påverkar samhället.

 Detta var första gången jag hörde talas om denna organisation. Och de gör sannerligen gott! De är hjältar!

http://skratt.nu/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar