lördag 3 augusti 2013

Pride = stolthet

Prideveckan i Stockholm går mot sitt slut.

I fem dagar och fem nätter har Pridefestivalen varit igång. En festival för HBTQpersoners rätt att älska. Rätt att älska oavsett kön. Rätten till kärlek.

Jag önskar jag kunnat vara där. Kunde jag beama mig ner till Stockholm, skulle jag göra det! Fest, kamp för allas lika värde, mingel, demonstrationer, workshops, gemenskap, kärlek, glädje och framför allt; stolthet.

Ca 60 000 människor har deltagit i Prideparaden idag och ca 600 000 har varit åskådare. Politiker, kändisar och vanligt löst folk. Såna som jag.

Flärd, karnevalstämmning, alla regnbågens färger.

Men också allvar. Ryssland har förbjudit propaganda för "icke traditionella sexuella relationer". I detta land anses homosexualitet som en sjukdom och homosexuella anses som abnorma och perversa.

Pridefestivalen i Stockholm ger sitt stöd till alla homosexuella i Ryssland genom paroller och slagord i Prideparaden, "Marching for those who can´t" står det på många deltagares tröjor. Det är för HBTQpersoner i Ryssland. För de kan inte. Får inte. Det är förbjudet.

Pinsamt! Integritetskränkande! Trångsynt! Fegt!

Det är inte förbjudet i Sverige, europa eller i många andra länder heller.

"Att vara annorlunda innebär inte att vara en börda."

"Att vara normal innebär inte att vara en tillgång."

För mig är det svårt att förstå denna rädsla för HBTQpersoner. Det handlar inte om våld, pengar eller konkurrens. Det handlar inte om krig, förnedring eller smitta.
Det handlar ju om kärlek. Om olika. Om berikande, om att tillföra. Om rätten till kärlek. Om allas lika värde.

Kunskap är makt. Se till att sprida kunskap kring HBTQ. Då ser de rädda att det inte är farligt.

Janet Leon´s låt "New colours" blev utvald som Pridelåt.
Den handlar om drömmar och förändring. Bra förändring. I många olika färger. Olika.
Det är bland de bättre låtar jag lyssnat på. Janet är från Iran. Otroligt vacker. Jag blir berörd av hennes inlevelse i sången. Lyssna själva:
http://www.youtube.com/watch?v=CPPCARoqMqQ&noredirect=1

Kanske jag får vara med nästa år...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar