torsdag 15 augusti 2013

Dags att lägga i en högre växel!

Nu närmar det sig. I september i år är det kyrkoval och nästa år väljer vi vilket politiskt parti som ska styra i Sverige samt välja vilka vi vill ska sitta i Europaparlamentet.

Vi ska snart nominera vilka personer som ska företräda de politiska partierna i riksdag och landsting.

Det är vid valen det gäller att tänka efter. Det är nu det gäller att skaffa sig fakta och kunskap om olika partiers politik och vilken ideologi som styr partierna.

Därefter synkar vi ihop dem med våra egna värderingar och ideologi. Sedan går vi till vallokalerna och nyttjar vår demokratiska rättighet, d v s röstar.

Almedalsveckan har passerat, kanske funderar du över vad som hänt sedan förra valet år 2010.

Kanske ställer du dig frågande:
- Har samhället utvecklats som jag förväntat mig?
- Hur blev det med arbetstillfällena? Ungdomsarbetslösheten?
- Hur har skolan utvecklats?
- Har kvaliteten på vård och omsorg ökat eller minskat?
- Har de politiska löftena infriats?
- Går det bra för Sverige eller har vi ökat våra statsskulder till andra länder?
- Fungerar infrastrukturen?
- Blev det billigare att bo, blev det fler bostäder?
- Blev arbetsmiljön bättre, gjorde regeringen bra insatser?
- Vad har hänt med miljösatsningen?
- Hur har Sverige bidragit till mänskliga rättigheter till övriga länder?
- Finns svenska modellen kvar?
- Har folkhälsan blivit bättre? Eller sämre? Har den psykiska ohälsan ökat?
- Har anställningstryggheten ökat?

Nu måste de politiska partierna bli tydliga över vad de står för. Det måste bli slut på utnyttjandet av människor på arbetsmarknaden. Alla ska ha en lön som det går att leva på, inte bara överleva. Alla ska ha rätt till drägliga arbetstider som går ihop med familjeliv och social samvaro.

Det ska finnas möjlighet till utbildning, bra och kvalitativ utbildning.

Det ska finnas bostäder, bra bostäder som vi har råd att betala.

Unga som gamla. Friska som sjuka.

Är jag sjuk så ska jag inte behöva straffas igen. Jag ska inte behöva berätta för min läkare hur denne ska skriva intyget för att min handläggare på Försäkringskassan inte godkänner underlaget för att jag ska få sjukpenning.

Jag ska inte behöva hamna i det läget att jag blir utan a-kassa för att jag inte har råd att betala avgifterna.

Arbetsmarknadsåtgärder ska leda till arbete, inte utnyttjas av arbetsgivare. Det ska finnas krav på kollektivavtal hos arbetsgivare som tar emot detta.

Ta reda på vad de politiska partierna står för. Inte personerna.

Vill du påverka vilka personer som ska leda det parti som står dig närmast, bli då medlem i det partiet!

Tänk efter innan du röstar och rösta efter vad du känner är bäst.
Gå och rösta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar